Befolkning - Struktur og utvikling
Denne siden er under oppbygging.... Mer innhold kommer

Befolkning - Struktur og utvikling. Oversiktside

Befolkningsutvikling og endringer 2000-2013
Befolkningsendringer 2000-2013. Samlet oversikt
Befolkningsutvikling 2000-2013. Årlig utvikling
Befolkningsomløp. Tilgang/Avgang og Endringsindekser. 2000-2013
Brutto befolkningstilgang og -avgang etter type. 2000-2013

Aldersstruktur
Befolkning etter aldersgrupper og gjennomsnittlig alder. 2000-2013

Innvandring og innvandrere
Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Antall og andel. 2000-2013

Fødsel og død
Fødte, døde og fødselsoverskudd. 2000-2012

Innflytting og utflytting
Innenlandske flyttinger. Innflytting, utflytting og flyttebalanse. 2000-2012

Kvinner og menn
Kvinner og menn. Antall og andel i alt og i utvalgte aldersgrupper. 2000-2013
Kvinner og menn. Gjennomsnittlig alder og aldersstruktur. 2000-2013

Befolkningsfremskrivninger
Befolkningsutvikling 2000-2040. Ulike framskrivningsalternativer.
Befolkning 2000-2040. Aldersstruktur og gjennomsnittlig alder. Ulike framskrivningsalternativer.

Verdens Befolkning 1950-2100
Folkemengde for land og verdensdeler 1950-2100
Befolkning > Om innholdet
Modulene under Befolkning viser struktur og utvikling i befolkningen i kommuner og regionener. Her finnes
Under Befolkningsutvikling og endring 2000-2013 finnes moduler som belyser den aggregerte befolkningsutviklingen siden år 2000. Her vises den samlede tilveksten i perioden og hvordan fødsel/død, innflytting/utflytting og innvandring/utvandring har bidratt til endringene.
I tillegg er det egne moduler som viser den årlige utviklingen i fødselsoverskudd, innenlands flytting og innvandring.
I de fleste kommuner og regioner har det skjedd store endringer i befolkningsstrukturen siden år 2000. Disse belyses gjennom befolkningens aldersstruktur - og ikke minst gjennom innvandrerbefolkningens betydning.
Innvandrerbefolkningens utvikling, betydning og struktur er belyst i egne moduler.
Befolkningsframskrivningene belyser forventede endringer i regionenes folketall og befolkningsstruktur framover. De er basert på beregninger fra Statistisk sentralbyrå og dekker årene fram til 2040.
For å sette utviklingen i Norge i et større perspektiv er det også lagt inn moduler som viser utvikling og struktur i Verdens befolkning fram til 2100. Datagrunnlaget for disse modulene er hentet fra FN's Population Division.

Modultyper og perspektiver
Velg temaområde fra menyen til venstre. Du kommer da inn på en modul som beskriver struktur og utvikling for "DinRegion". Du velger region i valgboksene på modulen.
Det finnes flere modultyper for hver temaområde.Du finner meny med lenker til disse øverst til høyre på hver modul.
DinRegion - beskriver struktur og utvikling for "DinRegion"
Benchmarking - her rangeres og sammenliknes regioner. Du velger regionalt nivå og kan også avgrense til kommuner innen et fylke fra valgboksene på modulen.
Benchmarking Byer- her rangeres og sammenliknes bykommuner. Du kan avgrense til byer innen en landsdel.
Økonomiske Regioner -  her sammenliknes kommuner innenfor samme økonomiske region (f.eks. Valdres).
Konkurrentregioner - her sammenlknes kommuner og regioner innenfor forhåndsdefinerte konkurrentområder.
Mer informasjon om typer moduler og hvordan de brukes finnes her......